Uczniowie Gminy Szczawnica szlakiem programu "Infrastruktura i Środowisko"


 

W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko dla szkół z całej Polski przygotowano 100 bezpłatnych wyjazdów autokarowych do ponad 40 miejsc realizacji projektów unijnych, które otrzymały wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Warunkiem otrzymania bezpłatnych wycieczek dla szkół było udzielenie prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania quizu udostępnionego w serwisie internetowym www.szlakiem.pois.gov.pl.
Do konkursu przystąpiły
- Szkoła Podstawowa im.Jana Pawła II w Szlachtowej
- Szkoła Podstawowa im.H.Sienkiewicza w Szczawnicy
- Publiczne Gimnazjum im.ks.prof.J.Tichnera
i znalazły się pośród 100 pierwszych, które poprawnie rozwiązały quiz oraz dokonały rejestracji i tym samym wygrały bezpłatne wycieczki dla uczniów.
Pierwsza wyruszyła Szkoła Podstawowa im.H.Sienkiewicza w Szczawnicy, uczniowie wraz z opiekunami odwiedzili Babiogórski Park Narodowy. W Zawoi, gdzie znajduje się siedziba Dyrekcji Parku, utworzono specjalny Ośrodek Edukacyjny Babiogórskiego Parku Narodowego prezentujący walory babiogórskiej przyrody. Na młodych Szczawniczan czekała ciekawa oferta edukacyjna obejmująca zajęcia stacjonarne i terenowe oraz warsztaty przyrodnicze i kulturowe.

Druga wycieczka wyruszyła ze Szczawnicy wraz z młodzieżą uczęszczajcą do Publicznego Gimnazjum im.ks.prof.J.Tichnera. Celem wycieczki był Magurski Park Narowody. Magurski Park Narodowy chroni przede wszystkim unikatowy w skali Karpat obszar przejściowy między Karpatami Zachodnimi i Karpatami Wschodnimi. Ponad 90% powierzchni parku zajmują lasy. Uczniowie wzięli udział w grach przyrodniczo - edukacyjnych, podczas których obserwowali faunę i florę, podziwiali urozmaiconą rzeźbę terenu oraz różnorodność siedlisk i mikroklimatów.

 

Kolejną grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Szlachtowej wraz opiekunami dnia 20 czerwca 2013 odwiedziła Magurski Park Narodowy. Po dotarciu do Krempnej, gdzie znajduje się siedziba Dyrekcji Parku, uczniowie mieli okazję wziąć udział w spektaklu przyrodniczym obrazujący historię kształtowania się obecnego stanu przyrody tego terenu oraz przedstawiający jeden rok z życia przyrody tego terenu - w czterech różnych porach roku. Przemierzając jedną ze ścieżek edukacyjnych, młodzież mogła zapoznać się z przyrodą parku , niektórymi działaniami ochroniarskimi oraz poznać historię kształtowania się obecnego stanu przyrody tego terenu. W czasie zajęć edukacyjnych było wiele okazji do wykorzystania otrzymanych w plecaku gadżetów: lornetki, notesu i latarki.
Uczestnictwo w opisanym projekcie edukacyjnym z całą pewnością przyczyniło się do podniesienia wiedzy uczniów odnośnie projektów zrealizowanych dzięki wsparciu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Uczniowie mieli okazję na własne oczy przekonać się, jak ważnym programem jest Program Infrastruktura i Środowisko.

 

Autor: Paulina Mogilska