Opłata targowa - sposób na uporządkowanie handlu


Szczawnicka Rada Miejska na XX Sesji Rady Miasta przyjęła projekt uchwały w sprawie opłaty targowej, zmieniającej uchwałę, która została podjęta 30 listopada 2011 roku. Nowy projekt jest efektem kilku spotkań w ramach komisji Rady, w tym spotkań z osobami prowadzącymi handel na terenie Szczawnicy, które gościły na posiedzeniu jednej komisji. Uchwała wiąże się z działaniami na rzecz uporządkowania handlu ulicznego, który jest prowadzony praktycznie w większości obrębów Szczawnicy, w sposób coraz bardziej chaotyczny. Opłata targowa była pobierana zawsze, a od 01.03 będzie obowiązywać na terenie całej Szczawnicy. W projekcie uchwały, Szczawnica zostaje podzielona na dwa rejony, tj. obecne targowiska przy cmentarzu parafialnym i przy cmentarzu Szalayowskim oraz pozostały obszar miasta – miejsca, w których jest prowadzony handel, dla którego obowiązuje inna opłata targowa, niż w miejscach wyznaczonych do zorganizowanego handlu jak wyżej.

Prezentowany projekt uchwały jest trochę bardziej skomplikowany niż uchwała przyjęta wcześniej, czego powodem jest dostosowanie dokumentu do oczekiwań i tego, co powinno być wprowadzone. Jeśli chodzi o samą zasadę, osoby handlujące na wyznaczonych targowiskach, prowadzące handel z zajęciem do 3 m2 powierzchni na straganach lub innych obiektach do 3 m2, płacą 10 zł za każdy dzień, natomiast za każdy dodatkowy metr jest ustalona dodatkowa opłata wynosząca 15 zł. Przy czym, sprzedaż z wozu konnego, samochodu osobowego, przyczepy, naczepy, jest regulowana inaczej i jest to albo 26 zł, albo 62 zł. Są to stawki obowiązujące na wyznaczonych targowiskach.

Na pozostałym terenie miasta, stawki opłaty targowej są wyższe. Opłata za powierzchnię do 3 m2 wynosi 15 zł za każdy metr, a za każdy dodatkowy metr powyżej trzech, jest to 20 zł. Przy handlu z wozu konnego, samochodu osobowego, przyczep i naczep, stawki są inne.

W projekcie uchwały został wprowadzony zapis dotyczący możliwości zwolnienia z opłaty targowej obiektów, które spełniają wymogi planu zagospodarowania przestrzennego oraz wymogi dla stref konserwatorskich. Jeżeli obiekt, w którym odbywa się handel może być pod tym względem zaakceptowany, tj. spełnia wymogi architektury szczawnickiej (określone w załączniku nr 1 do projektu uchwały), obiekt ten, na wniosek handlującego, w drodze decyzji Burmistrza, może być zwolniony z opłaty targowej.

Radni przyznali, że uchwała poprzednio podjęta, na pewno do końca nie miała racji bytu na terenie Szczawnicy, ze względu na wysokość opłat. Handel na terenie Szczawnicy należy uporządkować. Nie chodzi o to, by nikt nie mógł handlować, ale o to, by handel odbywał się w estetycznych warunkach. Rada jest przeciwna handlowi w namiotach, które powstają w różnych miejscach miasta, przy promenadzie, ścieżce rowerowej, ulica Główna też powoli staje się miejscem luźnego handlu, powstają namioty, wiaty, zabudowania, które nijak mają się do szczawnickiej architektury.

Projekt uchwały wychodzi naprzeciw handlującym. Kto spełni warunki, czyli będzie prowadził handel w obiekcie – kiosku dostosowanym do wymogów, drewnianym, o regionalnym charakterze, typu budynków znajdujących się przy dolnej stacji KL „Palenica”, będzie decyzją Burmistrza zwolniony z opłaty. Od tych handlujących nie będzie się pobierać żadnych opłat. Jeśli jednak ktoś będzie prowadził handel w wizualnie byle jakim obiekcie, będą od niego pobierane opłaty, które wymienił Burmistrz. Zdaniem Przewodniczącego Rady wymogi stawiane handlującym nie są zbyt duże, obiekt handlowy musi być czysty, schludny, obity drewnem.