Szczawnica z wnioskiem o środki ze "schetynówki"

O 350 tys. zł dotacji z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych stara się samorząd Szczawnicy. Pieniądze przeznaczone byłyby na przebudowę węzła komunikacyjnego, kierującego ruch do przejścia granicznego polsko-słowackiego oraz do Szczawnicy. Koszt inwestycji oszacowano na 750 tys. zł, przy czym miasto ma zamiar przeznaczyć z własnych środków ok. 400 tys. zł.

Kwota do podziału dla województwa małopolskiego wynosi 62 mln zł, przy czym połowa przeznaczona jest na wnioski składane przez samorządy powiatowe, a połowa - dla gmin.

Jest jeden warunek dla ubiegających się o dotację, wniosek nie może przekraczać 3 mln zł. W przypadku Szczawnicy koszt inwestycji, którą miasto chce realizować, oszacowano na 750 tys. zł. Wniosek został już złożony. Jeśli samorządowi uda się pozyskać dotację, to przebudowany zostanie węzeł komunikacyjny, kierujący ruch do polsko-słowackiego przejścia granicznego oraz do miasta. W ramach zadania przebudowana będzie droga powiatowa z drogą gminną, skrzyżowania dróg gminnych oraz wyremontowany zostanie most.

Włodarze miasta uznali, że dotychczasowy układ geometryczno-komunikacyjny w tym rejonie stanowi niebezpieczeństwo tak dla kierowców jak i dla pieszych; zatem inwestycja - jak argumentują samorządowcy - poprawi bezpieczeństwo komunikacyjne i zwiększy płynność ruchu.

Z punktu widzenia mieszkańców i władz miasta ma to ogromne znaczenie, bo Szczawnica jest drugim po Nowym Targu ośrodkiem miejskim na terenie powiatu nowotarskiego pod względem liczby mieszkańców, a w porównaniu z innymi kurortami w regionie zajmuje drugie miejsce po Krynicy pod względem liczby przyjmowanych w ciągu roku gości; sporo jest także turystów zagranicznych odwiedzających miasto. Ponadto z węzła komunikacyjnego korzystają również osoby zmierzające na Słowację oraz odwiedzające Przełom Dunajca.

Włodarze Szczawnicy podnoszą jeszcze inny argument, przemawiający za koniecznością przebudowy węzła komunikacyjnego.

Rocznie dochodzi tam średnio do 12 kolizji, a większość z nich wynika z braku widoczności, dużego natężenia ruchu, ale też są skutkiem przyjętych rozwiązań technicznych i organizacji ruchu.

By miasto mogło złożyć wniosek, radni musieli podjąć uchwałę wyrażającą zgodę na zaciągnięcie zobowiązań w zakresie wydatków inwestycyjnych, przekraczających rok budżetowy.

(tez)

Autor: Dziennik Polski 2008-12-03